03 Marz

Czy warto suplementować antyoksydanty?

Organizm człowieka w każdym momencie jest narażony na działanie szkodliwych czynników zarówno wewnętrznych jaki i zewnętrznych (środowiskowych). Część z tych czynników wpływa niekorzystnie na homeostazę organizmu m.in. przyczyniając się do wystąpienia tzw. stresu oksydacyjnego. Naturalne antyoksydanty zmniejszają skutki stresu oksydacyjnego, a co z suplementami?

Stres oksydacyjny, szczególnie trwający przewlekle, działa bardzo niekorzystnie na komórki organizmu, zwiększając ryzyko np. cukrzycy, chorób oczu, sercowo-naczyniowych czy neurodegeneracyjnych. W ustroju występują różne substancje mające na celu zapobieganie jego wystąpieniu. Część z nich syntetyzowana jest w organizmie, a część musi być dostarczana z pożywieniem. Związki ten noszą nazwę antyoksydantów – są to enzymy, witaminy, składniki mineralne, flawonoidy oraz inne związki białkowe.

Składniki takie jak witaminy – A, E i C, minerały jak selen, cynk, miedź i mangan oraz flawonoidy  muszą być dostarczane z codzienną dietą w odpowiednich ilościach, by zapewnić prawidłowe funkcjonowanie obrony antyoksydacyjnej w organizmie, szczególnie u osób narażonych na stres, duży wysiłek fizyczny czy psychiczny. Większość prowadzonych badań nad spożyciem antyoksydantów z dietą wskazują, iż jest ono niedostateczne w porównaniu do zapotrzebowania, co wpływa negatywnie na równowagę ustroju i predysponuje do wielu chorób.

Niektórzy uważają, iż problem ten można łatwo rozwiązać stosując suplementację tych składników. Niestety nie jest to takie oczywiste – suplementy często zawierają nadmierną dawkę składników antyoksydacyjnych,  kilkakrotnie przekraczających zapotrzebowanie. Badania prowadzone na całym świecie świadczą o tym, że nadmierna ich podaż jest równie niebezpieczna co niedostateczna. Prowadzi między innymi do nasilenie stresu oksydacyjnego i uszkodzenia komórek organizmu.

Dlatego tak ważna jest zbilansowana dieta bogata w te składniki. Wśród pokarmowych źródeł antyoksydantów należy wymienić m.in. warzywa i owoce, orzechy, oleje roślinne, tłuste ryby morskie i produkty zbożowe. Grupą produktów spożywczych o największej zawartość związków o przeciwutleniających właściwościach są owoce i warzywa. Dlatego ważne by były one podstawą naszej diety, szczególnie w postaci surowej. Warto by nasza dieta obfitowała w warzywa i owoce z różnych grup każdego dnia.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe